Miért fontos a belső kommunikáció?
- július 5, 2018
- Szerző: adnetmedia
- Kategória: Arculattervezés, Hírek
Minél nagyobb létszámú vagy térben kiterjedtebb a szervezet, annál tudatosabban felépített belső kommunikációra van szükség. A belső kommunikáció elengedhetetlen feltétele a szervezet összehangolt, egységes képet sugárzó hatékony működésének.
A megfelelően tervezett és végrehajtott belső PR munka lehetővé teszi többek között:
- a munkatársak és önkéntesek azonosulását a szervezet küldetésévelés céljaival
- a hatékonyabb munkavégzést
- a hatékonyabb belső információáramlást
- a jó munkahelyi légkör megteremtését
- a munkatársak megtartását
- a szervezet vezetésének hatékony kommunikációs támogatását
- a szervezet külső megítélésének, hírnevének alakítását
Ráadásul a belső kapcsolatok megfelelő menedzselése a hosszú távon eredményes külső kommunikáció egyik kiindulópontja.
A sikeres belső kommunikáció egyik alapfeltétele, hogy mindenki ismerje és elfogadja a szervezet küldetését. A belső PR munka szervezésénél a szervezeti kultúra és küldetés figyelembevételével érdemes átgondolni és meghatározni többek között:
- a tevékenység felelősét és felelősségi körét
- a kommunikációs célokat a stratégia célok és a helyzetelemzés, háttéranalízis eredményeinek figyelembevételével
- a célcsoportokat
- a célcsoportok igényeihez igazodó üzeneteket, kommunikációs eszközöket, csatornákat
- a szükséges dokumentációs hátteret
- feladatterveket
- időterveket
- költségterveket
- értékelés, visszacsatolás elveit és módszereit
A hatékony belső kommunikáció érdekében minden egyes célcsoportnak testre szabott, a kommunikációs szokásaikhoz, a használt kommunikációs csatornákhoz illeszkedő üzenetet kell közvetítenünk.
A belső kommunikáció célcsoportjai:
- munkatársak
- szervezeti egységek
- tagok, tagszervezetek
- önkéntesek
- döntéshozók (menedzsment, kuratórium vagy választmány)
A belső kommunikáció néhány lehetséges eszköze:
- szervezeti megbeszélések, stábülések
- belső továbbképzések
- belső műhelymunka
- fórumok
- egyéni és csoportos értékelések
- hirdetőtábla
Ahhoz, hogy a megfelelő kommunikációs eszközöket használjunk, elengedhetetlen a szervezeti kultúra és hagyományok ismerete, a szervezetben dolgozók kommunikációs szokásainak feltérképezése.
Ennek lehetséges módjai:
- közös naptár
- dobozok a papíralapú információk kezelésére
- ötletgyűjtő dobozok
- ötletbörzék
- intranet
- belső adatbázisok, dokumentációk
- belső levelezőlisták, körlevelek
- elektronikus vagy nyomtatott hírlevelek
- belső újságok
- orientációs csomag, amely az új dolgozókat igazítja el a szervezet életében
- munkaidőn kívüli közös tevékenységek